یک زلزله شناس با اشاره به وقوع سه زمین لرزه با بزرگای بیش از پنج در منطقه فین هرمزگان گفت: در این منطقه با پدیده فوج لرزه رو به رو هستیم و احتمال وقوع زمین لرزه بزرگتر را نمی‌توان نادیده گرفت.
یک زلزله شناس با اشاره به وقوع سه زمین لرزه با بزرگای بیش از پنج در منطقه فین هرمزگان گفت: در این منطقه با پدیده فوج لرزه رو به رو هستیم و احتمال وقوع زمین لرزه بزرگتر را نمی‌توان نادیده گرفت.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۲۶

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مسعود مجرب، زلزله شناس درباره وقوع سه زلزله با بزرگای بیش از پنج در فین هرمزگان گفت:‌ این زلزله‌ها در منطقه‌ای اتفاق افتاده که به نوعی پیچیده‌ترین زمین ساخت را دارد.

وی با اشاره به اینکه چند گسل مهم دراین منطقه وجود دارد، عنوان کرد: ایالت‌های زمین ساختی مهمی نیز در این منطقه کنار هم قرار گرفته اند، یعنی در این منطقه زاگرس، ایران مرکزی و مکران را داریم که از تیپ‌های لرزه‌خیزی متفاوتی برخوردار هستند.

این زلزله‌ شناس ادامه‌ داد: بررسی نشان می‌دهد که‌ زلزله‌های اخیر در هرمزگان روی صفحه گسل جبهه پیشانی زاگرس اتفاق افتاده است.

دکتر مجرب با اشاره اینکه تاریخ منطقه نشان می‌دهد که زلزله‌هایی با بزرگای 5 و 6 در این محل اتفاق افتاده است، توضیح داد: ثبت سه زلزله با بزرگای بیش از پنج و زلزله‌های کوچک دیگر نشان می‌دهد که در منطقه با فوج لرزه رو به رو هستیم.

این زلزله‌ شناس درپاسخ به این پرسش که آیا فوج‌ لرزه‌ها می‌تواند، نشانه‌ای از وقوع زمین لرزه‌ای بزرگتر باشد؟ به جام جم آنلاین  گفت:‌ احتمال اینکه زلزله‌ای بزرگ بعد از این پدیده رخ بدهد وجود دارد. اما لازم به یادآوری است که سابقه لرزه‌ خیزی منطقه نشان می‌دهد که تعداد رخ‌داد زلزله‌‌ در این منطقه بالاست. ولی بزرگای زلزله‌ها پایین بوده است. البته استثناهایی نیز در این بین ‌وجود دارد.

وی افزود: به این ترتیب با توجه به طبیعت لرزه‌ خیزی منطقه خیلی سخت است که بگوییم  پس از سه زلزله با بزرگای ‌حدود پنج ‌ زلزله‌ای بزرگ خواهد آمد. اما احتمال این اتفاق را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

‌‌دکتر مجرب درباره اینکه برای کاهش خطر و خسارات احتمالی چه رویکردی را باید دنبال کرد؟ نیز توضیح داد:‌ در کنار پرداختن به بحث مقاوم سازی و افزایش آگاهی شهروندان باید به هوشمند سازی نیز فکر کنیم و ایجاد سامانه‌های هشدار سریع را نیز در دستور کار قرار دهیم‌.

این زلزله شناس ادامه داد: با گسترس شهرنشینی استفاده از فناوری‌های روز ضروری است و باید در این حوزه نیز سرمایه ‌گذاری کرد تا دست‌کم خطرات ثانویه زلزله مانند آتش‌سوزی ها را کاهش داد.

‌‌وی یاد آور شد: دست‌کم مسئولان باید برای ایجاد سیستم‌های ارزیابی سریع خسارت، اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا با استفاده از این سیستم‌ها می‌توان‌ فرصت لازم برای کمک به زلزله‌زدگان را از دست نداد و زودتر متوجه شد که کدام مناطق بیشترین آسیب را دیده‌اند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها